Informacje z medycyny estetycznej i medycyny sportowej. Zdrowy Portal - Warszawa!

Konflikt sprzecznych motywów

Konflikt sprzecznych motywów, walka motywów, może mieć charakter dramatyczny. Taki charakter przybiera walka motywów w dramacie Szekspira Hamlet, w dramacie Ibsena Wróg ludu lub w świadomości doktora Judyma bohatera powieści Stefana Żeromskiego Ludzie bezdomni. Judym ma do wyboru albo rezygnację z walki o prawa wszystkich ludzi do jednakowego korzystania z dóbr społecznych, albo walkę o sprawiedliwe stosunki w społeczeństwie. W zamian za rezygnację z tej walki może uzyskać spokojne, szczęśliwe życie z kobietą, którą kocha. Judym rozstaje się z Joasią, rezygnuje z osobistego szczęścia, gdyż nie mógłby z niego korzystać mając świadomość dziejących się krzywd. Rezygnuje z życia osobistego, wybiera dalszą walkę. Ta decyzja nosi wszystkie cechy dramatyczności. Obowiązek społeczny zwyciężył pragnienie i dążenie osobiste.

To, co w wielkiej skali ukazał Żeromski w powieści, na małą skalę dzieje się codziennie. Jest to znany konflikt między dążeniem do przyjemności i poczuciem obowiązku. Oto uczeń nie ma jeszcze odrobionych lekcji, a krótka namowa kolegów wystarczyła, żeby poszedł bawić się w piłkę. Jęst zapalonym graczem i skończy grać, kiedy się ściemni. Później będzie mu nieprzyjemnie. Ale naprawdę będzie żałować swej lekkomyślności dopiero nazajutrz, gdy odczuje jej skutki w ocenie swej odpowiedzi. f

W tej walce motywów trzeba umieć zapanować nad pragnieniem chwilowej przyjemności, przewidując późniejsze skutki. Trzeba umieć regulować postępowanie stosownie do zadań, które stają przed nami do spełnienia. W umiejętności opanowania pragnień, sprzecznych z obowiązkami, większość psychologów widzi przejawy woli.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.