Nasze ruchy kształtują się od chwili narodzenia

Stopień umiejętności pracowniczych starają się określić taryfikatory zawodowe. Odpowiednio do wykazywanych umiejętności wskazują one stopień kwalifikacyjny pracownika. Jednakże stopień kwalifikacyjny zależy nie tylko od stopnia umiejętności, ale również od posiadania większej ilości umiejętności. W zasadzie o coraz wyższym stopniu umiejętności mówimy, gdy tę samą czynność lub zespół czynności człowiek może wykonać w coraz trudniejszych i bardziej złożonych warunkach.

Automatyzacja umiejętności. Gdy rozpoczynamy wykonywać jakąkolwiek nową dla nas pracę, wymaga ona przeważnie wiele wysiłku. Każdy może obserwować, z jakim napięciem dziecko pierwszy raz nawleka igłę, jak pilnie patrzy w maleńkie uszko, jak bardzo pracują paluszki. A krawiec robi to niemal nie patrząc, choć jego duże palce mniej się nadają do opanowania drobnej igły aniżeli palce dziecka.

Ruchy nasze kształtują się od chwili narodzenia. Dziecko porusza paluszkami, rączkami i nóżkami, choć jeszcze nimi niczego nie wykonuje. Ruchy te są po prostu ćwiczeniem własnych mięśni. Niemowlę „bawi się” swoimi ruchami.

Kto obserwował rozwój motoryczny niemowlęcia, Wie, że ruchy te mają początkowo charakter chaotyczny, nie skoordynowany, poza kilku ruchami wrodzonymi, do których należy umiejętność ssania i zaciskania paluszków, gdy jakimś przedmiotem dotkniemy wnętrza dłoni. Po pewnym czasie dziecko zaczyna niektóre z ruchów wyodrębniać. Powtarza je kilka razy i uczy się wykonywać te ruchy zgodnie ze swoją wolą.

Podobny proces przebiega, gdy dziecko uczy się chodzić. Początkowo nóżki rozbiegają się, ruchy korpusu nie są zgrane z ruchami nóżek, które zresztą też nie bardzo słuchają właściciela. Upływa spory okres czasu, zanim ruchy stają się celowe. Nieraz trzeba namawiać dziecko, aby uczyło się chodzić, tak trudna jest ta sztuka i tyle wymaga wysiłku, że dziecko chwilami rezygnuje z chęci poruszania się nawet w kierunku matki.

Te etapy doprowadzają powoli do ukształtowania się umiejętności poruszania własnymi kończynami, rączkami i nóżkami, opanowania trudnej sztuki chodzenia. Przychodzi później nauka z umiejętności prostych musi występować w zespole w sposób dostosowany do całości wykonywanej czynności.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *